Inbouwen elektronische ontsteking

Gebruikerswaardering: 4 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter inactief
 

Het volgende stukje zal niet voor iedereen van toepassing zijn, maar diegenen die nog met een contactpunten ontsteking rijden kunnen het wel interessant vinden.

Hierbij een korte beschrijving hoe dit in zijn werk gaat. Zeker als je je auto origineel wil houden is dit een goede oplossing, aan het uiterlijk onder de motorkap veranderd bijna niets.

Ik heb in het verleden altijd met een elektronische ontsteking gereden, omdat die makkelijker het hogere toerental dat mijn motor kan draaien kan bijhouden. Tijdens het herstellen van de motor is waarschijnlijk door het lange stilstaan (of gewoon de leeftijd) de elektronische ontsteking die op de auto gemonteerd zat overleden. Omdat ik op dat moment nog niet zeker wist of alles zou gaan werken heb ik de ontsteking weer teruggebouwd naar contactpunten, zodat hij in ieder geval weer kon lopen. Toen alles weer in orde was wilde ik echter wel graag weer een elektronische ontsteking terug, omdat het minder onderhoud vergt en ook betere prestaties levert. Na een korte speurtocht op internet kwam ik er al snel achter dat de originele after-market ombouwset die Opel leverde niet meer te koop was, en ik dus op een ander merk over moest gaan. Eerst gekeken naar de Lumenition die ik gehad heb, maar die zijn best wel prijzig, en ik had ook goede recensies gelezen over de Pertronix, die goedkoper was. Die uiteindelijk besteld, en gemonteerd in de Manta.

  1. Demonteer de verdeelkap, zorg dat de ontsteking op tijd staat en draai de motor naar het Bovenste Dode Punt (BDP). Bij mijn auto met 2 dubbele carburateurs is het originele merkteken niet goed te zien en heb ik zelf een merkteken gemaakt op de krukas poelie zodat je met een time-lamp er makkelijker bij kunt. (Afb. 1 en 2) Als het goed is wijst de rotor dan naar het streepje op de verdeler.  (Afb.3)
  2. Verwijder de rotor, contactpunten en condensator, ook de bedrading naar de bobine min kun je nu verwijderen. (Afb. 4)
  3. Controleer de verdeler op vervuiling, ruimte op de grondplaat en verdeler-as en of de massadraad van de grondplaat nog goed is.
  4. Monteer de bodemplaat, vulplaat en opnemer in de verdeler en voer de draden door de opening waar de aansluiting van de condensator en contactpunten zat. Let hierbij op dat je de draden niet knikt en dat ze vrij blijven lopen als de magneetring gemonteerd zit en gaat draaien. Monteer de magneetring, controleer of de rotor nog goed op de verdeler-as past (waarschijnlijk is de borst die er aan zit te lang, die moet je dan voorzichtig inkorten) en dan kun je de verdeelkap weer monteren.
  5. Er komen nu twee draden uit de verdeler, een rode en een zwarte. De zwarte draad monteer je aan de min kant van de bobine, waar de draad zat die naar de contactpunten liep. De rode draad moet aan de pluskant komen. Nu komt er een iets lastiger punt, waar je een beetje verstand van auto elektriciteit voor moet hebben. Het makkelijkst is het als je ook een nieuwe bobine aanschaft bij de Pertronix set, dan is het gewoon een kwestie van zwart op de min, en rood op de plus van de bobine. Je moet dan alleen een geschakelde plus, oftewel een draad waar spanning op komt te staan als het contact aan staat opzoeken en die op de plus van de bobine aansluiten. Die kun je uit de zekeringkast halen, maar ook onder de motorkap kun je die afhankelijk van de uitvoering van je auto vinden. De originele bobine bij onze Opel gebruikt namelijk een bobine met een voorschakel-weerstand, en die zorgt ervoor dat er maar 9V op de bobine komt om inbranden van de contactpunten te voorkomen. Die kunnen we bij deze ontsteking niet meer gebruiken, vandaar de andere aansluiting. Ook andere 12V bobines kun je gebruiken mits ze 3Ω weerstand hebben. Dat meet je door de aansluitingen los te nemen en op de + en - van de bobine te meten. Let hierbij op dat je de meetpennen niet vastpakt, want dat verstoort de meting al. Helaas kan ik niet laten zien hoe dat bij mijn auto zit, omdat ik lang geleden de bedrading al helemaal heb aangepast en dat niet meer origineel is.
  6. Nu draai je de bevestigingsbout van de verdeler los zodat de verdeler net te verdraaien is. Let op! hij moet blijven staan zoals hij stond, controleer alleen of hij te verdraaien is. Als het goed is moet je de auto nu kunnen starten en zal hij lopen. Nu kun je door de ontsteking te verdraaien de ontsteking op tijd zetten. Als je een hoop ervaring hebt kan dat voor een deel op gehoor, een timing lamp is uiteraard een beter middel. Als je die zelf niet hebt, wat ik me kan voorstellen, dan kun je er misschien een lenen bij een kennis. Door de ontsteking nu weer op de merktekens af te stellen staat alles weer goed en moet je jaren rijplezier hebben van de elektronische ontsteking, zonder steeds de punten te moeten vervangen.

Op de foto's is te zien dat je amper iets ziet van de aansluitingen van ontsteking, dus iemand die onder de motorkap kijkt zal niet snel zien dat er iets veranderd is. (Afb. 7)

Ik hoop dat jullie dit interessant vinden en als er vragen zijn kunnen jullie altijd bellen, ik sta in het clubblad.