Poedercoaten

Iedereen heeft er wel eens van gehoord of heeft het zelf toegepast bij onderdelen van zijn Manta: poedercoaten, ook wel poederlakken genoemd. Wat is het en hoe werkt het? Waarom zou ik poedercoaten? Deze vraagstukken heb ik onderzocht, waaruit een goed en duidelijk antwoord is gekomen.

Bepaalde onderdelen van je Manta kunnen wel wat extra bescherming gebruiken. Spuiten van onderdelen ziet er mooi uit en zorgt dat roest geen kans krijgt. De duurzaamheid en slijtvastheid van een gelakte onderdeel is meestal een stuk minder dan dat van een gepoedercoate. Door regen, zand, vuil, steentjes en eventueel pekel geeft een laklaag niet altijd de beste bescherming. Daarom is het poedercoaten van onderdelen een optie.

Het belangrijkste verschil tussen lakken en poedercoaten is dat er met coaten geen oplosmiddel nodig is om het bindmiddel en de vulstof in een vloeibare suspensie te houden. Met poedercoaten wordt negatiefgeladen poeder op een positief geladen onderdeel gespoten. Door de elektrostatische werking blijft het poeder aan het onderdel plakken. Door de bespoten onderdeel te verhitten in een oven, wordt de coating uitgevloeid over het onderdeel. Hierna hard de coaten uit. Het poeder kan een thermoplastisch of een thermohardende polymeer zijn. Hierdoor krijgt het poeder een afwerking die harder is als normale lak. Dit betekend slijtvaster en duurzamer.

Er zijn enkele voordelen en nadelen van poedercoaten. Poedercoatings kunnen een veel dikkere laag produceren zonder te lopen of te verzakken dan een spuitlak. Afwerking is hierdoor netter en je hebt een betere bescherming. Tijdens het proces blijven er resten over en die kunnen worden hergebruikt.

Een nadeel kan zijn als men een dunne laag coating wilt hebben dit niet altijd glad en textuurvrij oppervlak kan hebben terwijl dit met spuitlakken wel kan. Hoe meer lagen coating, des te gladder het onderdeel word. Dit komt door de deeltjesgrootte en temperatuur van het poeder tijdens het proces. Een mogelijkheid wat je met andere coatingsprocessen niet kan creëren zijn speciale effecten. Poedercoaten wordt (uitzonderlingen daargelaten) alleen door bedrijven gedaan, wat extra kosten met zich brengt.

Om het proces van poedercoaten in beeld te krijgen wordt deze in drie stappen verdeeld, namelijk de voorbehandeling, coating aanbrengen en uitharden

Voorbehandeling

Een onderdeel moet volledige schoon zijn. Dit betekent dat er geen olie, zand, vetten, lakken etc. op mogen zitten. Door onderdelen te stralen (zand/grit) of chemisch te ontlakken(fosfateren of chromateren) krijg je een goed te poedercoaten onderdeel. Ik raad chemisch ontlakken aan, aangezien dan alle oppervlakte schoon worden. Dus ook de delen waar je met stralen niet bij kunt. (denk aan traverse van je achteras.) Voor een betere bescherming en hechting van de poedercoating kan het onderdeel een KTL (Kathodische Tauch Lackierung) behandeling ondergaan. Dit is een elektrostatisch proces waarbij het onderdeel in een vloeistofbad met watergedragen kataforese lak wordt ondergedompeld. Met gelijkstroomspanning worden lakdeeltjes naar het onderdeel getrokken, waarna het onderdeel gedroogd en uitgehard wordt in de oven. Als je onderdeel chemisch ontlakt is, is een KTL bad een must, aangezien de lak overal komt.

Coating aanbrengen

Als het onderdeel schoon is en/of een KTL behandeling heeft gehad kan de poedercoating erop. Dit kan op twee manieren. Met een spuitpistool wordt negatieve geladen poeder richting het geaarde onderdeel gespoten. Het onderdeel trek de negatieve poeder aan, middels de ‘corona-oplading’ waardoor er een poederlaag op het onderdeel komt. De andere methode gaat middels wrijvingsspanning (‘tribo-lading’) Hier wordt het poeder positief geladen waarna de poederdeeltjes zich hechten aan het onderdeel

Uitharden

Wanneer het onderdeel bespoten is met thermo hardende poeder wordt het in een oven gestopt, waardoor het poeder begint te smelten en uitvloeit. Er volgt een chemische reactie waardoor een polymeer ontstaat.

Bij de meeste poeders gebeurt dit bij 200 graden Celsius gedurende 10 minuten. Na dit proces moet het onderdeel afkoelen en is het klaar voor montage.

Bij de Manta kunnen er vele onderdelen gepoedercoat worden. Aangezien poedercoaten duurder is als spuitlakken, wordt niet altijd voor het poedercoaten gekozen. Onderdelen die veel hebben te verduren gaan langer mee als deze gepoedercoat zijn. Vooral de delen die aan de onderzijde van je Manta voorkomen, zoals velgen, remklauwen, voor en achteras delen misstaan een poedercoating niet. Je kunt veel onderdelen poedercoaten, het is net wat je wilt en hoeveel je te besteden hebt. Voor bijvoorbeeld een set stalen velgen te poedercoaten ben je tussen de € 140,- en € 200,- kwijt.

Met deze informatie hoop ik jullie Mantarijders een duidelijker beeld heb gegeven wat poedercoating eigenlijk inhoud. Een kostbaar proces, waar je vele jaren plezier van kunt hebben.