Draaispit Manta

Als je een Manta gaat restaureren moet je dit gelijk goed doen, zodat je niet na 10 jaar weer moet gaan slijpen en lassen. Tijdens het restaureren kan het makkelijk zijn om een draaispit te gebruiken, waar je de Manta in hangt, zodat deze 360 graden draaibaar is. Hierdoor kan je overal gemakkelijk bij (ergonomisch verantwoord), vooral aan bodemzijde. Maar hoe maak je nu zo’n draaispit?

Deze vraag zie je vaak op diverse internet forums of hoor je van clubleden. Er zijn vele verschillende soorten en ideeën en vele wegen leiden naar Rome. Hieronder belangrijke aandachtspunten en tips voor de bouw van jouw draaispit.

Een goede draaispit bestaat eigenlijk uit drie belangrijke punten, namelijk: Twee staanders met draaipunt, draaispitbevestiging Manta en verstevigingen. Deze drie worden verder uitgewerkt in dit artikel.

Men dient eerst twee staanders te maken. Soms worden twee motorbokken gebruikt, die na een kleine aanpassing (verhogen) dienst kunnen doen als staander met draaipunt. Ook een simpel idee is om gebruik te maken van een betonmolen (met voetrem). Het aanpassen van deze speciemixer is wat meer werk, maar een voordeel is dat een middels de rem van de molen je Manta beter te controleren is in de spit als je deze wilt verdraaien.
Om zelf een staander te maken komt wat meer werk bij kijken. Er moet natuurlijk een stevige en degelijke constructie gemaakt worden van rond/vierkant ijzer lengtes. Het gebruik van vierkante kokers raad ik aan, dit omdat je hier makkelijker mee werkt dan ronde lengtes.

detailfoto

Wat erg belangrijk is bij een draaibok, dat de hoogte juist is. Minimaal 80 cm hoog om de Manta om zijn as te laten draaien. Let er wel op dat het geheel stevig moet zijn. Doormiddel van het schoren van je staander verkrijg je stevigheid.

Door deze geheel aan te draaien komt deze tegen de binnenste lengte aan. Je staander is klaar. Er moeten uiteindelijk twee van deze staanders gemaakt worden.

Je A of B Manta moet tussen de twee staanders worden gemonteerd. De bevestingspunten moet sterk zijn. Aan de voorzijde van de Manta heb je twee kokers zitten, de chassisbalken. Hier zitten de bevestigingsstrips in van je bumper. Deze chassisbalken zijn sterk, aangezien ze de stevigheid van je Manta waarborgen. Doormiddel van drie vierkante kokers maak je een stevige U, zodat beide kokers in je balken passen. Met bouten zet je de kokers vast op de balken. Aan de dwarskoker las je de lengte van je draaipunt. Eventueel zou je voor meer stevigheid alle hoeken kunnen schoren met een ijzerstrip of balk.

De achterkant is wat complexer om te maken. De bumperophangpunten zijn wederom van belang bij bevestiging. Maak weer een U met drie kokers. Deze moet U moet exact hetzelfde zitten als je bumper, belangrijk zijn de gaten in de carrosserie. Middels bouten bevestig je de U op de achterzijde. Het begint er al op te lijken, maar heel stevig is het niet. Ik raad aan om in de kofferbak een versteviging te maken, zodat de U zijn krachten beter kan verdelen en niet alleen zijn kracht uit oefent op de bout bevestigingen. Middels enkele strips/kokers te plaatsen in je kofferbak en eventueel een onderplaat, maak je het geheel stevig.

Enkele tips voor het maken van een draaispit

  • Ga zorgvuldig te werk, denk dus goed na!
  • Verstevig de kofferbak goed, minste kans op ellende
  • Je zou tussen de twee staanders 2 lengtes kunnen lassen voor wat meer stabiliteit/stevigheid.
  • Haal de deuren uit de Manta
  • Las een koker tussen je dorpel en je dakgoot als je deuren eruit zijn. De Manta behoud hierdoor meer zijn stevigheid en verklein je de kans op eventuele doorzakken/krom gaan van je auto.

In de handel zijn kant en klare draaispitten te koop. Handig, dat wel, maar ook erg prijzig. Zorg voordat je begint dat je een plan hebt, dat werkt makkelijk en veilig. Succes!

Als je de staander verrijdbaar wilt maken, is het gemakkelijk om er de zogenaamde draaibare ‘bokwielen’ eronder te bevestigen. Houd dan wel rekening met je hoogte en breedte van je staander. Met de bokwielen word je spit in het geheel de hoogte van de wielen hoger. Maak je draaispit dan ook niet te breed, in verband met het door kunnen zakken hiervan. Een belangrijk onderdeel van je staander is je draaipunt. Het makkelijkste maak je dit van twee ronde ijzer lengtes met een redelijke dikte (2mm<) en diameter (bijvoorbeeld 100mmØ en 95mmØ). De breedste diameter lengte (+/- 20cm lang) las je liggend, maar wel recht op de staander. De kleinere in diameter lengte stop je in de grotere. Een draaipunt is gecreëerd. Om het zaakje goed te laten draaien kan er vet tussen de twee lengtes worden gesmeerd. Het maken van een ‘slot’ is verstandig. Makkelijkste manier is om één of twee gaten te boren in de buitenste lengte waarop je een moer last. In de moer kun je bout draaien.