Mantapedia is iedere keer een artikel over een speciaal onderwerp dat met de Manta te maken heeft. De informatie is een verzameling van gegevens die ik op internet en in boeken en tijdschriften heb gevonden. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de informatie op juistheid te controleren, maar kan niet altijd die garantie geven. Zie je dingen waarvan je weet dat ze niet kloppen, mail ze dan naam onze website beheerder, Wilfred van Dijk, hij zal dan de tekst aanpassen. Zo krijgen we een leuke collectie documentatie over onze manta!

Daarnaast worden op deze pagina ook artikelen gepubliceerd van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.; een verzameling veelal technische artikelen die ook in ons Clubblad staan. Het je een vraag over je manta, mail deze naar hem en hij gaat kijken of hier dan een artikel van gemaakt kan worden.

Inbouwen elektronische ontsteking

Het volgende stukje zal niet voor iedereen van toepassing zijn, maar diegenen die nog met een contactpunten ontsteking rijden kunnen het wel interessant vinden.

Hierbij een korte beschrijving hoe dit in zijn werk gaat. Zeker als je je auto origineel wil houden is dit een goede oplossing, aan het uiterlijk onder de motorkap veranderd bijna niets.

Registreer om meer te lezen...

Cavalier silver-aero

Halverwege de jaren ‘80 had Vauxhall met de Cavalier een aardige hoeveelheid auto’s op de markt, van de basis-1300L 2-deurs Saloon tot aan de 2000GLS Sportshatch. In oktober 1981, tijdens de Motor Show zou een nieuw model gelanceerd worden. Tegen deze achtergrond en ook het feit dat Vauxhall had aangekondigd dat ze £ 7 miljoen verlies hadden geleden in 1979, lijkt het vreemd dat het bedrijf op het punt stond £ 150.000 te investeren in een conceptcar wat gebaseerd was op een model dat op het punt stond om vervangen te worden. Om de reden hiervoor te vinden moet je een beetje dieper graven achter de schermen bij wat er gebeurde binnen Vauxhall. Het Luton Design Department, onder leiding van Wayne Cherry, had de Astra Mk1 en de Cavalier Mk2 al voorzien van het kenmerkende "Vauxhall" frontje.

Lees meer...

Draaispit Manta

Als je een Manta gaat restaureren moet je dit gelijk goed doen, zodat je niet na 10 jaar weer moet gaan slijpen en lassen. Tijdens het restaureren kan het makkelijk zijn om een draaispit te gebruiken, waar je de Manta in hangt, zodat deze 360 graden draaibaar is. Hierdoor kan je overal gemakkelijk bij (ergonomisch verantwoord), vooral aan bodemzijde. Maar hoe maak je nu zo’n draaispit?

Lees meer...

Karmann Manta-A

Het mooie weer komt er weer aan en wat is er dan mooier dan het rijden in een cabrio. Helemaal mooi als het dan ook nog een Manta is. Nu zijn er wel verschillende Manta’s omgebouwd naar cabrio, maar in 2010 heb ik bij het int. Manta-A treffen in Maschen, vlak onder Hamburg, het enige door Karmann omgebouwde exemplaar gezien en met de eigenaar gesproken.

Lees meer...

Taxeren en Verzekeren

Van een clublid kreeg ik verschillende vraagstukken betreffende het taxeren van Manta’s. Na overleg met verschillende taxateurs ben ik, Inspector Manta, op de juiste antwoorden gekomen. Onderstaand de vraagstukken met de daar bij behorende antwoorden.

Lees meer...

Vauxhall cavalier

Buitenechtelijke kinderen, dat is altijd al een beetje raar geweest; je bent familie, maar eigenlijk ook weer niet. Hoor je er nou wel of niet bij? Niet alleen mensen kunnen een buitenechtelijk kind hebben; ook in de Manta wereld komt zo’n buitenechtelijk kind voor.

Registreer om meer te lezen...

Het invoeren van een Manta

rdwEnkele weken geleden kocht een bekend clublid dé Opel Manta in Zwitserland. Hij vroeg mij hoe de Manta ingevoerd moest worden en hoe het in zijn werk gaat. Inspector Manta is de beroerdste niet en heeft dit tot de bodem toe uitgezocht.

Registreer om meer te lezen...

Poedercoaten

Iedereen heeft er wel eens van gehoord of heeft het zelf toegepast bij onderdelen van zijn Manta: poedercoaten, ook wel poederlakken genoemd. Wat is het en hoe werkt het? Waarom zou ik poedercoaten? Deze vraagstukken heb ik onderzocht, waaruit een goed en duidelijk antwoord is gekomen.

Lees meer...

RDW cijfers 2013

"Hoeveel Manta's zouden er nog in Nederland rondrijden?" Deze vraag komt vaak terug op evenementen. De RDW heeft alle gegevens in haar database staan, maar je kunt alleen zoeken als je een kenteken weet en het opvragen van een complete lijst kost geld. Maar nu niet meer! Sinds de RDW deze gegevens openbaar beschikbaar heeft gesteld kun je nu eenvoudig deze gegevens opvragen. Dit zijn dan alleen voertuiggegevens (dus zonder eigenaar gegevens). Omdat ik vanuit mijn werk ook veel met databases werk, heb ik de gegevens opgevraagd en bewerkt. Zo krijgen we een leuk overzicht. Als we deze gegevens ieder jaar bijwerken wordt het nog interessanter!

Lees meer...

i400

In 1981 heeft Opel een succesvolle geschiedenis in de rallysport met zijn Ascona 400. Het nummer verwijst naar de benodigde aantallen die gemaakt moeten worden voordat meegedaan kon worden aan de Groep 4 rally kampioenschap. Omdat de geplande Ascona C een voorwiel aangedreven auto zou worden, zocht Opel naar en opvolger van de Ascona 400. Omdat het platform van de Ascona met de Manta grotendeels gelijk is, werd gekozen voor de Manta.

Lees meer...